MDVV Lidice


Porota

Odborná porota je složená z učitelů výtvarných oborů na základních uměleckých školách, základních školách a profesionálních umělců z České republiky i zahraničí. Počet není vždy stejný, zpravidla však bývá v porotě 13 - 25 členů. Vzhledem k tomu, že mnozí z nich mají dlouholetou praxi ve výtvarné práci s dětmi a zároveň se zúčastňují porot i jiných výtvarných soutěží, mají dokonalou představu o kvalitě prací různých škol našich i zahraničních.

Porota 45. ročníku MDVV Lidice 2017 proběhla ve 2 kolech – 23 - 25. 3. 2017 (předvýběr prací) a 30. 3. - 1. 4. 2017 (konečné hodnocení prací) v Lidické galerii v Lidicích.

Členové poroty 45. MDVV Lidice 2017

  • Josef Zedník – výtvarník, Olešná

    Josef Zedník
    výtvarník, Olešná, předseda poroty
    1. a 2. kolo

 
Členové poroty z České republiky
  • Jana Anděličová – pedagog ZUŠ M. Podvalové Praha 9 – Čakovice a ZUŠ Praha 3, Štítného

    Jana Anděličová
    pedagog ZUŠ M. Podvalové Praha 9 a ZUŠ Praha 3, Štítného
    1. kolo

  • Eva Bartošová

    Eva Bartošová
    pedagog ZUŠ Nové Město pod Smrkem a Domov Raspenava
    1. kolo

  • Ivana Erbenová – pedagog ZUŠ Kolín

    Ivana Erbenová
    pedagog ZUŠ Kolín
    1. kolo

 
  • Martin Homola – fotograf Buštěhrad

    Martin Homola
    fotograf Buštěhrad
    1. a 2. kolo

  • Vladimír Hrebeňák – pedagog ZUŠ Karlovy Vary

    Vladimír Hrebeňák
    pedagog ZUŠ Karlovy Vary
    1. kolo

  • Ivana Junková – ředitelka ZUŠ Řevnice

    Ivana Junková
    ředitelka ZUŠ Řevnice
    1. kolo

 
  • Kateřina Krutská Vrbová – pedagog ZUŠ Řevnice, filmová střihačka

    Kateřina Krutská Vrbová
    pedagog ZUŠ Řevnice, filmová střihačka
    1. a 2. kolo

  • Karin Militká

    Karin Militká
    vedoucí Lektorského centra GASK, Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora
    1. kolo

  • Romana Pavlíčková

    Romana Pavlíčková
    ředitelka ZUŠ Most, Moskevská
    1. kolo

 
  • Pavel Rajdl – pedagog ZUŠ Kolín

    Pavel Rajdl
    pedagog ZUŠ F. Kmocha, Kolín
    2. kolo

  • Ivana Schwarzová – pedagog ZUŠ Strakonice

    Ivana Schwarzová
    pedagog ZUŠ Strakonice
    1. kolo

  • Martina Sumcová – pedagog ZŠ Sedmikráska, Rožnov pod Radhoštěm

    Martina Sumcová
    pedagog ZŠ Sedmikráska, Rožnov pod Radhoštěm
    1. kolo

 
  • Romana Štajerová – pedagog ZUŠ Plzeň, Jagellonská

    Romana Štajerová
    pedagog ZUŠ Plzeň, Jagellonská
    1. a 2. kolo

  • Dagmar Šubrtová – art direktor MDVV Lidice, výtvarník, Kladno

    Dagmar Šubrtová
    art direktor MDVV Lidice, výtvarník, Kladno
    1. kolo

  • Robert Vano

    Robert Vano
    fotograf, Praha
    2. kolo

 
  • Alena Zupková – pedagog ZUŠ V. Vančury, Háj ve Slezsku

    Alena Zupková
    pedagog ZUŠ V. Vančury, Háj ve Slezsku
    1. a 2. kolo

 
Členové poroty ze zahraničí
  • Tomáš Krivý

    Tomáš Krivý
    pedagog ZUŠ Považská Bystrica, Slovensko
    1. kolo

  • Iris Lau - zakladatelka Nadace na podporu mladých umělců, Hong Kong, Čína

    Iris Lau
    zakladatelka Nadace na podporu mladých umělců, Hong Kong, Čína
    2. kolo

  • Henry Lau - zakladatel Nadace na podporu mladých umělců, Hong Kong, Čína

    Henry Lau
    zakladatel Nadace na podporu mladých umělců, Hong Kong, Čína
    2. kolo

 
  • Renata Mečkovskiené – pedagog Umělecké školy Trakai, Litva

    Renata Mečkovskiené
    pedagog Umělecké školy Trakai, Litva
    2. kolo

  • Ilze Rimicane – umělecká vedoucí Dětské a mládežnické centrum Daugmale, Riga, Lotyšsko

    Ilze Rimicane
    umělecká vedoucí Dětské a mládežnické centrum Daugmale, Riga, Lotyšsko
    2. kolo

  • Vsevolod Romankov – pedagog výtvarného oboru, School 1955, Moskva, Rusko

    Vsevolod Romankov
    pedagog výtvarného oboru, School 1955, Moskva, Rusko
    2. kolo

 
  • Debrah Sickler-Voigt – profesorka výtvarné výchovy, Middle Tennessee State University Murfreesboro, TN, USA

    Debrah Sickler-Voigt
    profesorka výtvarné výchovy, Middle Tennessee State University Murfreesboro, TN, USA
    2. kolo

  • Ivan Stoyanov – výtvarník, Nova Zagora, Bulharsko

    Ivan Stoyanov
    výtvarník, Nova Zagora, Bulharsko
    2. kolo

 

Zpráva ze zasedání odborné poroty konané ve dnech 23. – 25. března a 30. března – 1. dubna 2017 - hodnocení 45. ročníku MDVV Lidice 2017

Složení členů poroty 45. ročníku MDVV Lidice 2017

Předseda poroty:

  • Josef Zedník – výtvarník, Olešná (1. a 2. kolo)

Členové poroty: 

  • Jana Anděličová – pedagog ZUŠ M. Podvalové Praha 9 – Čakovice a ZUŠ Praha 3 Štítného (1. kolo)
  • Eva Bartošová – pedagog ZUŠ  Nově Město pod Smrkem a Domov Raspenava (1. kolo)
  • Ivana Erbenová - pedagog ZUŠ Kolín (1. kolo)
  • Martin Homola – fotograf Buštěhrad (1. a 2. kolo)
  • Vladimír Hrebeňák – pedagog ZUŠ Karlovy Vary (1. kolo)
  • Ivana Junková – ředitelka ZUŠ Řevnice (1. a 2. kolo)
  • Kateřina Krutská Vrbová – pedagog ZUŠ Řevnice, filmová střihačka (1. a 2. kolo)
  • Karin Militká - vedoucí Lektorského centra GASK, Galerie Středočeského kraje,  Kutná Hora (1. kolo)
  • Romana Pavlíčková – ředitelka ZUŠ Most, Moskevská (1. kolo)
  • Ivana Schwarzová – pedagog ZUŠ Strakonice (1. kolo)
  • Martina Sumcová – pedagog ZŠ Sedmikráska Rožnov pod Radhoštěm (1. kolo)
  • Romana Štajerová – pedagog ZUŠ Plzeň, Jagellonská (1. a 2. kolo)
  • Dagmar Šubrtová – art direktor MDVV Lidice, výtvarník, Kladno (1. kolo)
  • Pavel Rajdl – pedagog ZUŠ Kolín (2. kolo)
  • Robert Vano – fotograf, Praha (2. kolo)
  • Alena Zupková – pedagog ZUŠ Háj ve Slezsku (1. a 2. kolo)

Zahraniční porotci:

  • Tomáš Krivý – pedagog ZUŠ Považská Bystrica, Slovensko (1. kolo)
  • Henry a Iris Lau – zakladatelé Nadace na podporu mladých umělců, Hongkong, Čína (2. kolo)
  • Renata Mečkovskiené - pedagog Umělecké školy Trakai, Litva (2. kolo)
  • Ilze Rimicane - umělecká vedoucí Dětské a mládežnické centrum Daugmale, Riga, Lotyšsko (2. kolo)
  • Debrah Sickler-Voigt - profesorka výtvarné výchovy, Middle Tennessee State University Murfreesboro, TN, USA (2. kolo)
  • Vsevolod Romankov - pedagog výtvarného oboru, Škola 1188, Moskva, Rusko (2. kolo)
  • Ivan Stoyanov – výtvarník, Nova Zagora, Bulharsko (2. kolo)
 

Organizace Spojených národů vyhlásila rok 2017 Mezinárodním rokem udržitelného cestovního ruchu pro rozvoj, a proto byl jubilejní 45. ročník soutěže zasvěcen tématu CESTOVÁNÍ. Zúčastnilo se ho 25 690 účastníků z 83 zemí, čímž se tento ročník zařadil mezi čtvrtý nejsilnější za posledních 10 let soutěže. Je potěšitelné, že se počet účastníků oproti loňskému ročníku rapidně zvýšil (o 7 000), a že se do soutěže navrátily zpět některé země a školy, které se v minulých letech neúčastnily. Bylo vidět, že letošní téma soutěžící zaujalo, neboť i letos se do soutěže přihlásily nové školy a organizace, částečně i díky nově vyhlášené kategorii film a animace.

Porota letos zasedala opět ve dvou rovnocenných kolech, přičemž v prvním kole ze zaregistrovaných 25 690 prací vybrali její členové 3 230, ve druhém z nich ocenili 1 258 těch nejlepších a na závěr se shodli na udělení cen  poroty - pro zahraniční a českou školu.

Hlavní téma soutěžních prací bylo dětem a mladým lidem dobře známé a tak porotci, společně s autory, nahlédli do vesmíru, obletěli, obepluli a objeli celý svět, navštívili řadu kontinentů, viděli nepřebernou řadu krajin, poznali mnoho měst, slavné památky i bohatství rozličných kultur. Nechyběli cestovatelé, průkopníci a objevitelé, mladí výtvarníci nabídli cesty i zážitky z nich, dopravní prostředky, mezi kterými nechyběly automobily, vlaky, lodě či ponorky, letadla, vrtulníky, balóny, různá vznášedla i stroje času. Zapomenuta nezůstala ani zvířata, která často s cestováním souvisí - koně, osli či velbloudi, a zavazadla a předměty, která si s sebou na cesty bereme - kufry, batohy, tašky a cestovatelské pomůcky jako dalekohledy, buzoly či mapy. K vidění byly i galerie a cesty za uměním, cesty virtuální i putování do vlastního nitra.

Z prací bylo možné vyčíst nejen zájem, ale i radost, s jakou autoři pracovali, a je nesporné, že si výtvarníci všech věkových kategorií svou práci patřičně vychutnali a užili. Z rozsáhlých výtvarných celků bylo často patrné, že se na výstavu mnohdy připravovaly celé školy, ať už české nebo zahraniční, a je potřeba vyzdvihnout, že se jejich úroveň celkově od minulých ročníků zlepšila. Pedagogům, kteří zaslané kolekce promysleli a pečlivě vybrali, je třeba poděkovat a pochválit je za dobrou práci.

Stejně jako v letech předchozích se však mezi soutěžními pracemi vyskytly práce nevhodně adjustované, přesahující povolené rozměry, špatně označené (nejen bez roku narození, často i bez jména autora), či vytvořené autory staršími, než je povoleno pravidly soutěže. Tyto práce byla porota nucena vyřadit ze soutěže.

Celkové zhodnocení a ocenění příspěvků

Počet zaslaných příspěvků celkem: 25 690

Počet zúčastněných / oceněných zemí: 83 / 76

Počet zúčastněných / oceněných organizací: 1834 / 434

Nově zaregistrované školy: 540

Ocenění: Z došlého počtu 25 690 exponátů ze 83 zemí udělila porota 1 289 ocenění včetně 248 medailí (183 individuálních, 6 za kolektivní práci dětí a 59 školám za kolekce prací) pro 76 zemí.

Přestože bylo Cestování dobře uchopitelné téma, které nijak neomezovalo a nabízelo spoustu možností a stejným způsobem oslovilo jak zahraniční školy, které obvykle pracují více s popisným zobrazením, tak české školy, které naopak hledají netradiční úhly pohledu, celkový výsledek nenaplnil očekávání poroty. Letošní ročník soutěže tak nijak kvalitativně nevybočil z předchozích let a ani nepředčil roky minulé (snad jen, co se počtu došlých prací týče). Zajímavým obohacením ročníku byl větší počet výtvarných objektů, u kterých byl konstatován výrazný posun v kvalitě nejen u škol domácích, ale i u zahraničních a také rostoucí úroveň grafických prací, ze které je vidět, že zájem o grafické techniky stále roste.

Vedle prací plošných, které přicházejí v hojném počtu, předpokládala porota silné zastoupení fotografie, která je s cestováním spjata. Tento předpoklad se ale ukázal jako mylný. Fotografií již druhým rokem významně ubývá a jejich kvalita bývá často průměrná. Mezi soutěžními pracemi pak tím více vynikají medailové práce, které byly oběma členy poroty - profesionálními fotografy - vysoce hodnocené. Shodli se na tom, že podstatným momentem pro vysoké hodnocení fotografie je fakt, že z nich autor vytěží víc, než jen popis reality, obohatí je nápadem, určitou nadhodnotou. Oba profesionálové připomněli, že není rozhodující, zda je fotografie neostrá, či technicky nedokonalá, nesmí však postrádat náboj, nápad a originalitu. Zajímavým a častým momentem v letošním ročníku byl motiv kolejí, které děti jako geometrický prvek v zcela přirozené krajině bezesporu fascinují.

Letošní ročník vyhlásil vedle klasických technik novou kategorii - film a animaci, tedy oblast, která díky současné digitální technice bude růst v budoucnu raketovým tempem. Tato kategorie by také v budoucnu mohla dát šanci školám novým i těm, které jsou v této kategorii silnější, než v kategoriích klasických – malbě a kresbě (letos to potvrdila úspěšnost filmů z Brazílie a Mexika). Ušetření nákladů při fyzickém zasílání prací může být další šancí pro školy, proto které právě poštovné bylo často překážkou v účasti, neboť filmy jsou zasílány do soutěže formou umístění na Youtube.

Obecně je možno říci, že porota byla filmy, které shlédla, potěšena a konstatovala velice slušnou úroveň. Ročníku se zúčastnilo 112 filmů z 20 zemí světa z toho 29 z ČR a 5 ze SR. Velký zájem o nové medium porotu příjemně překvapil. Kvalita přihlášených filmů však byla nevyrovnaná, a to jak z důvodu věku tvůrců, tak i v čitelnosti přístupu pedagogického vedení (ve většině případů, filmy vznikaly bez vedení, nebo pedagog práci s filmem neovládal). Často šlo jen o rozpohybované obrázky, které nesplňovaly ani nejjednodušším, tj. základní filmové principy, včetně velmi nevhodně voleného audio doprovodu, který nekorespondoval s filmovým záznamem.

Do druhého kola postoupily filmy, kde porota mohla ocenit autorský a osobitý přístup, použití a využití zvolené filmové řeči, její rozvinutí, a technologie zpracování příběhu. Hodnotil se obsah, forma vyprávění a estetická úroveň (výtvarná složka celého filmu), dále obrazová i zvuková skladba, zda spolu tyto dvě složky spolupracují a rozvíjí dané téma příběhu, kompozice záběrů, používání různých velikostí záběrů, celkový důraz na střihovou a dramaturgickou skladbu celého filmu, dodržení žánrovosti v celkovém vyprávění, rytmus filmu, a u animovaných filmů se hodnotila zvládnutá animační technika. Důležitým momentem a nadstavbou byl i vypointovaný, narativně vyprávěný příběh.

Zde můžeme vyzdvihnout práci 2 škol, které zaslaly zajímavé filmové celky vyčnívající z přihlášených snímků, u kterých bylo čitelné pedagogické vedení – Sheepdog Animation School z Kittcheneru z Kanady a Vesnyanka z Dněpru, Ukrajina. Do 2. kola postoupilo celkem 11 filmů, kde byly oceněny medailemi a čestnými uznáními. Filmy, které nebyly oceněny, byly řazeny do druhé a třetí kategorie - ve druhé kategorii byla ceněna snaha, viditelná a dlouhodobá práce na filmu a splnění některých z kritérií – tj. buď estetická úroveň, částečně rozvinutý příběh, nebo zajímavý námět, pokus o filmovou řeč, animační prvky, pokus o střih, použití ruchů k jednotlivým sekvencím v příběhu atd. Ve většině případů však chyběla plynulá filmová řeč, bylo nevhodně použité audio v kombinaci s námětem, omezená animace. Ve třetí kategorii skončily filmy, které nesplnily základní filmová pravidla, byly rozmazané, měly neostré obrazy, byly mimo téma, s velice nízkou estetickou úrovní, celkově špatně zpracované, kde se nedalo mluvit o filmu ani animaci.

Zhodnocení zahraničních příspěvků (mimo ČR a SR)

Počet zaslaných prací ze zahraničí: 17 188 (16 338 maleb a kreseb, 501 fotografií, 78 filmů, 271 výtvarných objektů)

Počet zúčastněných zemí: 81 (mimo ČR a SR)

Počet zúčastněných / oceněných organizací: 1 316 / 254

Nově zaregistrované školy: 465

Ocenění: Posuzovaným pracím ze zahraničí bylo uděleno 531 ocenění, z toho 94 medailí (72 individuálních, 1 za kolektivní práci dětí a 21 školám za kolekce prací).

Do letošního ročníku bylo zaregistrováno 17 188 prací od dětí z 81 zemí (mimo ČR a SR), což je o 6 000 a 8 zemí více, než v loňském roce. Jsme velmi rádi, že se do soutěže po kratší, či delší době některé země vrátily (Bahrain, Finsko, Francie, Jihoafrická republika, Peru, Seychely, Spojené arabské emiráty, Tunisko, Turkmenistán) a že přibyly i země úplně nové (Ekvádor, Palestina, Uruguay). Tato skutečnost byla částečně podpořena dotazníkem, který byl školám ohledně jejich neúčasti v loňském roce rozeslán. Vzhledem k tomu, že velká většina škol zmiňovala neatraktivnost tématu pro děti (Škola, vzdělání), je patrné, že letošní téma zaujalo daleko víc.

Nejvíce ocenění získaly letos děti z Běloruska, Bulharska, Číny, Chorvatska, Indie, Íránu, Litvy, Lotyšska, Polska, Ruska, Slovinska, Srbska, Thajska a Ukrajiny. Některé země měly v letošním roce opět nízké zastoupení, často pouze jednou školou s několika pracemi, což snížilo možnost získání ocenění pro tuto zemi a porotě znemožnilo hodnotit výtvarnou úroveň této země komplexně (Argentina, Bahrain, Brunej, Ekvádor, Finsko, Francie, Filipíny, Itálie, Japonsko, Kambodža, Keňa, Kypr, Lucembursko, Malta, Pákistán, Rakousko, Řecko, Španělsko, Švýcarsko, Tádžikistán, Uruguay, Velká Británie, Vietnam, Zimbabwe).

Z hlediska používaných techniky u zahraničních škol můžeme konstatovat, že stejně jako v minulých letech, tak i letos, většina zahraničních škol zaslala do soutěže malby a kresby. Mezi těmito pracemi můžeme vysledovat jisté rozdíly ve výtvarném vyjádření napříč kontinenty, např. konturovací tušová kresba v Číně a Hongkongu, voskový pastel a dekorativnost v Asijských zemích, ale k poučenému zobecnění nemáme k dispozici dostatečně reprezentativní vzorek kolekcí z jednotlivých zemí. Práce jiných technik - fotografie a film – byly zaslány pouze z několika zemí – Bosna a Hercegovina (42 fotografií), tradičně Chorvatsko (107 fotografií), Kanada (10 filmů), Rusko (32 fotografií a 13 filmů) a Ukrajina (122 fotografií a 22 filmů). Malba bohužel nebyla mnohdy dobře zvládnutá a vyznačovala se často samoúčelnou barevností. Oproti tomu se objevily i velmi pěkné malby, kresby a především grafika, jejíž množství a kvalita má vzestupnou tendenci. Porota byla potěšena mnoha zdařilými soubory. Za všechny je možné jmenovat excelentní kolekci prací ze studia Simply Art z Hongkongu, kolekci grafiky základních škol z Cankova a  Rogašovce (Slovinsko), kolekci ryté a zatírané kresby z Visual Art Centre Krivého Rogu (Ukrajina), kolekci maleb z Princess Sirindhorn Art Center z Wangsaphong (Thajsko), kolekci barevných kreseb z Toruně (Polsko), kvalitní soubory prací vytvořené technikou suché jehly ze škol z Magyárpolány (Maďarsko) a Suboticy (Srbsko), kolekci akvarelů z Taškentu (Uzbekistán) a kolekci akvarelů oceněnou Cenou poroty z moskevské školy 1955 (Rusko).

I tento rok se u mnoha zahraničních škol (na rozdíl od prací z českých a slovenských škol) projevila snaha a faktografické uchopení tématu, které bylo u soutěžních prací téměř vždy dobře čitelné. Školy zpravidla pracovaly s popisem reality, bohužel však forma jejich vyjádření nebyla vždy dobře výtvarně zvládnutá, mnohdy z důvodu úporné snahy o líbivý obrázek. Mnozí autoři se někdy snažili nevhodně skloubit vícero výtvarných technik dohromady (koláž, třpytky, jiné dekorativní materiály) a výsledek byl více než diskutabilní. Za tímto typem práce bývá zpravidla cítit diktát učitele, neboť práce byly v některých kolekcích velmi podobné. Toto hodnocení se netýkalo všech škol a všech zemí stejnou měrou, ale přesto je možné konstatovat, že se tento nešvar vinul napříč všemi soutěžními pracemi. Přes uvedené nedostatky však porota v mnoha případech zohlednila možnou absenci systematického uměleckého vzdělávání i případný nedostatek materiálového, či technického vybavení.

V letošním roce se opět ukázalo velké propojení mezi českými výtvarníky, kteří žijí a pracují s dětmi v zahraničí a soutěží – čeští pedagogové zaslali práce svých malých či větších výtvarníků z mateřských školek z vesniček u Nazaretu (Izrael), z České školy Melbourne (Austrálie), z České školy Kitchnener a Sheepdog Animation School z Kitcheneru (Kanada), z Atelieru Iva z Waldbredimu (Lucembursko), ze školy Mateřídouška z Berlína (Německo), z České školy ze San Diega (USA), ze školy ve Svaté Heleně (Rumunsko), z biligvního gymnázia J. A. Komenského z Vídně (Rakousko), z Grupo de pintura infantil de verano z Limy (Peru), nebo z České školičky z Thessaloniki (Řecko).

Zajímavostí je jistě i účast studií a škol, která založili a vedou pedagogové původem ze zemí jiných – příkladem může být škola UMKA Bildungszentrum für Kinder "Umka" z Wettingenu (Švýcarsko), Szkolny Punkt Konsultacyjny w Mons v Shape (Belgie), Detskaya tvorcheskaya masterskaya Orihuela (Španělsko), nebo Art Studija Vaivorykste z Paříže (Francie). V neposlední řadě je milou skutečností, že se díky spolupráci s  ambasádami ČR v zahraničí do soutěže letos zapojily školy z Ekvádoru, Uruguaye (tuto zemi pojí s Lidicemi pomník na upomínku vyhlazení obce, který stojí v uruguayském městě Canellones), nebo organizace 4Homes pro handicapované děti z Palestiny. Právě účast dětí z Palestiny potvrzuje větší účast zahraničních soutěžících s handicapem. Zde je však nutné připomenout, že tyto práce musí být výrazně označeny, neboť je pro organizátory často velmi náročné zjistit, zda jde o „speciální“ školu jen z jejího názvu často uvedeném v cizím jazyce.

Je patrné, že Lidice a soutěž každým rokem oslovuje další a další školy a země.

Zhodnocení příspěvků z České republiky:

Počet zaslaných prací: 5 932 (4 909 maleb, 268 fotografií, 29 filmů a 726 výtvarných objektů)

Počet zúčastněných: 386 (35 MŠ, 113 ZŠ, 106 ZUŠ, 28 speciálních škol, 33 kroužků a DDM, 20 SŠ, 51 individuálních účastníků)

Počet oceněných organizací: 127 (10 MŠ, 17 ZŠ, 62 ZUŠ, 12 speciálních škol, 11 kroužků a DDM, 2 SŠ a 13 individuálních účastníků)

Nově zaregistrované školy: 61

Ocenění: Posuzovaným pracím bylo uděleno 620 ocenění, z toho 127 medailí (91 individuálních, 5 za kolektivní práci dětí a 31 školám za kolekce prací).

Celkově lze zkonstatovat, že oproti zahraničním školám se české a slovenské školy obvykle nespokojí s popisným zobrazením tématu, víc inklinují k hlubšímu zkoumání a hledání souvislostí. Zároveň je vidět obrovský rozsah zpracovaných a použitých výtvarných technik, které nejsou u prací ze zahraničí běžné. České umělecké školy s jistotou pracují s náročnými výtvarnými technikami, včetně všech typů tisku. Rozhodně je zde vidět poučenost výtvarných pedagogů, navazujících na tradice evropského výtvarného vnímání a výrazových prostředků. Obecně je však možno konstatovat zvyšující se úroveň základních škol, kvalitní kolekce z větších ZUŠ jsou dnes v soutěži již samozřejmostí, ale ani malé školy nezůstávají stranou. Ukazuje se, že kvalitní práce se neodvíjí od velikosti školy, ale především od soustavné a kvalitní práce pedagoga. Ve srovnání se zahraničními účastníky můžeme říci, že děti z českých škol nezůstávají pouze u prvotních stereotypů, ale těží z daného tématu maximum. V návaznosti s širokým rozvedením tématu, ovšem v některých případech vznikla debata nad příliš obtížným dovozením souvislosti se zpracovávaným tématem (např. kolekce zvířat a kanálů, které se objevily jak v tématu Škola, tak v tématu Cestování a je tedy otázkou, jak vybalancovat rozmanitost zpracování s čitelností tématu).

V letošním ročníku je vhodné opět vyzdvihnout práci základních uměleckých škol, mnohé z nich si zachovávají vysoký standart kvalitních prací již po mnoho let. Velmi kvalitní kolekce maleb, kreseb i grafických prací přišly letos ze ZUŠ Český Krumlov, Háj ve Slezsku, Jeseník, Jilemnice, Kroměříž, Most (Moskevská ul.), Nové Město pod Smrkem, Olomouc, Plzeň (Jagellonská ul. i T. Brzkové), Praha 9 Prosek, Prostějov, Řevnice, Strakonice a Šternberk, zajímavé kolekce fotografií zaslaly ZUŠ Mladá Boleslav, ZUŠ Plzeň (Jagellonská ul.) a ZUŠ Řevnice. Výtvarné objekty se v letošním ročníku vyznačovaly rozmanitostí i vyšší kvalitou než v předcházejících ročnících - nejkrásnější kolekce přišly ze ZUŠ Český Krumlov (kolekce cestovatelů), ZUŠ Kolín, ZUŠ Most Moskevská (námořníci a nádoby na vodu), ZUŠ Postoloprty, ZUŠ Prostějov (živá skupinka účastníků zájezdu), ZUŠ Mladá Boleslav (skutečně výtvarná kolekce "z Amazonie"), ZUŠ Řevnice, ZUŠ Strakonice (velké kašírované objekty).

České základní školy v letošním ročníku dobře reprezentovaly soubory prací ze ZŠ Červené Pečky (kolekce grafiky i výtvarných objektů), ZŠ Malecí (kolekce fotografií), ZŠ T. G. Masaryka z Opavy (kolekce grafiky a fotografie) a ZŠ Sedmikráska z Rožnova pod Radhoštěm (kolekce fotografií i výtvarných objektů, v níž vynikal autobus, který se stal podkladem pro grafiku 45. ročníku). V kategorii speciálních škol byly vysoce ceněny kolekce MŠ Brno Ibsenova ul., ZŠ praktická Brno Vídeňská ul., Centra Arpida České Budějovice a Domova Raspenava, v kroužcích a DDM kolekce Výtvarné dílny Vinohrady Praha 2 (kolekce výtvarných objektů) a v kategorii středních škol Gymnázium Krnov (kolekce suché jehly).

Zhodnocení příspěvků ze Slovenské republiky:

Počet zaslaných prací: 2 570 (2 468 maleb, 54 fotografií, 5 filmů, 43 výtvarných objektů)

Počet zúčastněných škol: 132 (10 MŠ, 24 ZŠ, 77 ZUŠ, 12 speciálních škol, 3 kroužky a DDM, 1 SŠ, 5 individuálních účastníků)

Počet oceněných škol: 53 (3 MŠ, 9 ZŠ, 33 ZUŠ, 4 speciální školy a 3 kroužky a DDM a 1 individuální účastník)

Nově zaregistrované školy: 14

Ocenění: Posuzovaným pracím bylo uděleno 138 ocenění z toho 27 medailí (20 samostatných a 7 školám za kolekce).

Ze slovenských škol zaujaly např. kolekce ze Soukromé ZŠ Galileo z Bratislavy (ucelená kolekce barevných kombinovaných technik), ZUŠ Holíč, ZUŠ P. Mudroňa Martin, ZUŠ Ladislava Stančeka Prievidza (kolekce grafiky), ZUŠ Spišská Belá, (kolekce grafiky). Porotu také pobavil vtipný soubor menších kombinovaných technik z Občianske združenie art SLNEČNICE  z Bratislavy, s tématem setkání známých osobností ve vlakovém kupé.

Cena poroty

Cenu poroty získala škola School 1955 z Moskvy, Rusko, která obesílá soutěž pravidelně vyrovnanou a jedinečnou kolekcí plošných prací. Akvarely takové kvality a úrovně jsou jen málokdy k vidění. Cenu poroty pro českou školu získala za vynikající a dlouhodobou práci s dětmi ZUŠ Nové Město pod Smrkem, která představila bohatou kolekci plošných prací. Jmenovaná základní umělecká škola obesílá soutěž pravidelně řadu posledních let kvalitními kolekcemi a práce studentů této školy patří ke klenotům výstavy a její výsledky jsou důkazem, že nejen velké, ale i malé školy mohou připravit dech beroucí kolekci.

Závěrem

Každoročně je mezinárodní porota vystavena nelehkému úkolu. Je obtížné mezi tolika pracemi nalézt ty nejzajímavější a ocenit je. Stejně tak nelze vystavit a ocenit všechny zaslané práce. Domníváme se však, že největší radost a zážitek se odehrává při vlastní práci - tvorbě ve škole či doma, vždyť tolik nadšení a emocí z cest lze při práci – posuzování poroty opět nalézt, vidět i znovu prožít. Je třeba poděkovat všem, kteří se do soutěže zapojili, všem, kteří nakreslili, namalovali, vytiskli či vyfotografovali, namodelovali nebo nafilmovali svou představu na dané téma a obeslali soutěž. Vždyť jaká by to byla soutěž bez soutěžících? A tak právě díky přispění všech, bude letošní výstava opět jedinečnou. Stejně tak děkujeme i všem pedagogům, průvodcům dětí výtvarným světem, kteří společně se svými žáky připravili citlivé a zajímavé kolekce prací. Věříme, že i pro ně byla společná práce s dětmi velikým zážitkem.

V letošním ročníku, snad ještě více než v předcházejících ročnících, vystoupil do popředí přínos mezinárodního obsazení poroty, která má svá specifika daná kulturním a společenským zázemím, ze kterého jednotliví členové vycházejí, ale také přístupy k výtvarnému vzdělávání, která jsou pro tu kterou zemi charakteristické. Zároveň dochází k vzájemnému obohacení výtvarného vnímání jednotlivých členů poroty a hlubšímu pochopení kontextu vzniku výtvarných děl z jednotlivých zemí. Ukazuje se, že tímto způsobem se mohou porotci nejen naučit chápat rozdílnou estetiku dětských prací, ale zároveň ovlivňovat, předávat a obohacovat výtvarný projev ve své zemi (např. publikováním článků ve výtvarných periodikách nebo přednáškami pro studenty estetické výchovy). Tento posun si bez výjimky uvědomují všichni porotci a patří velký dík kurátorce výstavy, paní Kasalické, která tento tým vybrala a stmelila svou osobností.

Neocenitelnou, náročnou a bezchybnou práci při registraci a organizaci obou kol mezinárodní poroty odvedl opět tým pracovníků Památníku Lidice, bez nějž by práce poroty nebyla vůbec myslitelná a to včetně komfortního a pohodového zázemí, umožňujícího porotě pracovat v klidu bez rušivých vlivů. Porota by ráda poděkovala kurátorce MDVV za opětovnou možnost setkat se s paní Marií Šupíkovou, která jako jedna z mála lidických dětí přežila tragické události z 10. června 1942, a mohli si díky jejímu emotivně silnému vyprávění alespoň částečně uvědomit hloubku tragédie, kterou Lidice zažily a na kterou by se nemělo nikdy zapomenout.

 

Ivona Kasalická, vedoucí Lidické galerie a kurátorka MDVV Lidice

Romana Štajerová, člen poroty 45. ročníku MDVV Lidice

Josef Zedník, předseda poroty 45. ročníku MDVV Lidice

 

Portréty porotců i fotografie z poroty: © Martin Homola

Fotografie z 1. a 2. kola poroty